Geplaatst door Peter op dinsdag 24 november

Wij bouwen routes speciaal voor je racefiets. Maar waar moet je dan aan denken? Routes waarop je geen enkel ander (fiets)verkeer tegenkomt zijn in Nederland eigenlijk niet te vinden. Maar waar letten we dan wel op bij het ontwikkelen en verifiëren van een route? In deze blog delen we de 10 geboden van een routebouwer in vogelvlucht!


1. Goede wegen

Gebruikers van routes gebaseerd op heatmaps kennen het probleem: de navigatie geeft linksaf aan, je komt op redelijke snelheid de bocht uit en… je rijdt zo het grind/gravel/zand in. Leuk voor de CX-er, maar niet voor de racefiets. Als routebouwer zijn we op zoek naar goede verharde wegen. Her en der een strook klinkers en/of kasseien als het niet anders kan, maar we zoeken vooral naar een weg die er bij ligt als een biljartlaken van asfalt.


2. Brede wegen

In Nederland zijn we gek op smalle fietspaden langs de mooiste plekjes. Erg leuk om een gebied te verkennen, maar op zonnige dagen in het voorjaar en de zomer is het geen doen om over deze wegen te fietsen. Ook niet met een matige snelheid! Onze routebouwers zoeken naar een combinatie: onderweg veel moois tegenkomen, maar wel via brede wegen waarop ruimte is voor iedereen. Dat lukt niet altijd, want we willen je ook wel eens langs dat ene bijzondere punt sturen. Geniet ervan en wees relaxed met de mensen om je heen. 


3. Gevaarlijke situaties vermijden

Niet zo gemakkelijk als het klinkt, maar het we proberen altijd de kans zo klein mogelijk maken op gevaarlijke situaties. Dat is best lastig, want we zijn gebruikers van de openbare weg. Bovendien bieden alle dagen en tijdstippen een andere situatie. Daarom zijn we altijd op zoek naar wegen die zo veilig mogelijk zijn. Blijft het dus alleen bij N-wegen? Natuurlijk niet! We zoeken een balans. Komen we een onveilige situatie tegen, dan halen we die zeker uit de route. Trouwens, als jij die tegenkomt kun je een melding maken! Dan kunnen we andere fietsers op de route op de hoogte stellen. 

Je blijft natuurlijk zelf verantwoordelijk voor je eigen veiligheid en die van de medeweggebruikers. Hier lees je meer over veilig fietsen


4. Snelheidsverschillen vermijden

Het kan niemand zijn ontgaan dat er irritatie is tussen verschillende weggebruikers. De snelheidsverschillen tussen de weggebruikers zijn groot. Niet alleen wielrenners, maar ook e-bikes, (e-)scooters, hardlopers, (e-)bakfietsen, automobilisten, skeeleraars, motoren, tractoren en scootmobiels dragen hieraan bij. De truc is om die wegen te vinden waarbij snelheidsverschillen er niet zijn, zo klein mogelijk zijn of veilig opgelost kunnen worden. 


5. Startlocaties

Een route rijd je niet altijd vanuit huis. Sterker nog, de grootste uitdaging zit 'm in routes die je juist fietst in onbekend gebied. Daarom speuren we de omgeving af naar meerdere locaties waar je je rit kan starten. Dit kan een bekend punt zijn bij een stad waar je gemakkelijk heen kunt fietsen, of een plek waar je kunt parkeren. Zo komen we dus relatief vaak langs een station, carpoolplek of vakantiepark.


6. De omgeving

Je hebt van die ritten; de hele weg zit je naar je voorband te staren of naar de reclame op het fietsbroekje van je voorganger. Maar daar zit je niet voor op de fiets! Je wil genieten van het buiten zijn en het verrassend mooie Nederlandse landschap in je opnemen. En daar zijn onze routebouwers zelf ook dol op! Ze laten je kennismaken met de mooiste plekken uit elke omgeving. 


7. De afstand

Uiteraard is de afstand van belang bij het maken van een route. Niet iedereen neemt genoegen met 50 kilometer, en zeker niet iedereen heeft elke keer de tijd om 150 kilometer te rijden. We bieden voor elke renner de afstand die bij haar of hem past. Kleinere afstanden hebben wel invloed op je route, omdat je natuurlijk weer terug moet komen bij het startpunt. Waar het kan, zorgen we daarom dat er per route meerdere afstanden mogelijk zijn. 


8. Zo min mogelijk stoplichten

Net je voet uit het pedaal geklikt, springt het verkeerslicht op groen. En ja hoor, je staat weer te zwaar geschakeld. Herkenbaar? Stoplichten lijken soms een zegen bij vermoeide benen, maar uiteindelijk zijn ze een onderbreking van je ritme. Waar het kan vermijden wij ze.

9. (Persoonlijke) uitdagingen / wensen

In een route zitten altijd uitdagingen en wensen verstopt van de routebouwer zelf. Wij kennen de omgeving goed en maken uiteraard routes waar we zelf fan van zijn en uitdaging vinden. Het team routebouwers heeft elk hun eigen voorkeuren. De ene route is daarom meer geschikt voor de stoemper die solo hard tegen de wind in wil rijden, de andere voor die rauwdouwer die tegen de Nederlandse klimmetjes op wil sprinten. Ook zijn sommige routes meer geschikt voor groepen en de andere voor duo’s of solofietsers. Handig: je kunt dit altijd terugvinden in de beschrijving van een route en in het routeoverzicht filteren op jouw wensen en type rit.

10. De innerlijke mens

Afsluiten met koffie met appelgebak is voor velen een begrip. Zeker in het weekend, als er zacht voorjaarszonnetje schijnt, stromen de terrassen weer vol met wielrenners die halverwege de rit even wat lekkers meepakken. Onze routes komen zo min mogelijk door steden. Met kinderkopjes, veel verkeer, smalle straatjes en stoplichten is de binnenstad een kriem om te fietsen. Maar, wie hard z'n best doet op de fiets, lust wel wat! Daarom houden we er rekening mee dat er een moment komt dat men de bidons moet vullen, zin heeft in een ijsje of een goede lunch nodig heeft. De routes komen dus ook langs deze gelegenheden of dorpen. Ook wel fijn als je even een Tom Dumoulinnetje moet doen. Hoef je niet in de berm... 

Met deze criteria ontwikkelen we routes speciaal voor je racefiets. Wat dacht je van...

Deel dit artikel via:

Maak gratis een
account aan!